In 5 stappen naar een IT-strategie met IMPACT

10 Juli 2018

Heeft jouw organisatie een IT-strategie? Uit gesprekken met prospects en klanten blijkt dat dat vaak niet het geval is. Er is geen tijd en daarom wordt er enkel voor gezorgd dat de bestaande systemen ‘in de lucht’ blijven. Operationele zaken, waardoor IT slechts een kostenpost is en er geen ruimte overblijft voor innovatie.

Nochtans kan een IT-strategie heel wat betekenen voor je organisatie. Ze zorgt ervoor dat de focus voor de komende jaren helder en overzichtelijk is. Ze omvat de keuzes voor zaken die gedaan worden, maar evengoed voor zaken die bewust niet gedaan worden. Wie wil innoveren heeft zo’n visie op de toekomst nodig en daar willen wij jou graag bij helpen.

In deze blogpost vertellen we jou hoe je in 5 stappen een IT-strategie opzet.

  1. Neem je business onder de loep

    Vooraleer je je IT-strategie kan uitbouwen moet je weten wat je bedrijfsstrategie is. Pas dan kan je bepalen welke technologie jouw doelen kan helpen bereiken. We verduidelijken aan de hand van een voorbeeld;
    Stel dat je in jouw markt het verschil kan maken door een uitmuntende service te bieden. Dan kan jouw prioriteit liggen bij een slimme klantenservice software. Deze laat je toe om klantverzoeken en standaard antwoorden te centraliseren, de routering ervan te automatiseren en de nodige rapporteren te genereren.

  2. Spreek met je mensen

    Tevreden medewerkers zijn essentieel voor een organisatie die wil groeien. Onderzoek toonde aan zij productiever zijn en dat hun betrokkenheid bijdraagt tot het succes van de organisatie.
    Betrek je medewerkers daarom bij het bepalen van je IT-strategie. Praat met hen over de uitdagingen en frustraties op IT-vlak en bekijk welke tools zij dagelijks gebruiken. Vaak zijn er namelijk tools in omloop waar het management geen weet van heeft. Hoewel dit vaak met de beste bedoelingen gebeurt, heeft het een aanzienlijke impact op de beveiliging van data binnen de organisatie.
    Door samen met je medewerkers de juiste oplossingen te kiezen die hen helpen productiever te worden en hun werk vereenvoudigen, verhoog je ongetwijfeld de tevredenheid.

  3. Maak een startfoto van je IT

    Om de beste weg te vinden naar je bestemming moet je allereerst weten waar je je vandaag bevindt. Wat heb je vandaag op het vlak van software, hardware, diensten? Hoe doen deze oplossingen het? Is je continuïteit gewaarborgd? Zijn de oplossingen nog van deze tijd? Worden ze goed gebruikt? Voldoe je aan de wet- en regelgeving?
    Door de snelle ontwikkelingen van IT zijn dit soort analyses eigenlijk een doorlopend proces. Evalueer je voortgang regelmatig.
    Op die manier blijf je mee met nieuwe ontwikkelingen die je aan een competitief voordeel kunnen helpen. Heb je zelf niet de nodige kennis om je IT-omgeving in kaart te brengen, aarzel dan niet om ons te contacteren.

  4. Bepaal je strategie

    Nu je weet hoe je ervoor staat kan je een duidelijk toekomstbeeld schetsen. Je kan nu je strategie bepalen en proactief ontwikkelen en verbeteren. Doordat je meer doet dan reactief brandjes blussen en wachten tot de afschrijvingstermijn verlopen is, kan IT echt gaan bijdragen tot het succes van je organisatie.

  5. Laat je begeleiden waar nodig

    Doordat een IT-partner ervaring heeft binnen verschillende organisaties en mensen in dienst heeft met specifieke vakkennis kan hij je kostbare inzichten bieden. Hij houdt je op de hoogte van technologische ontwikkeling en wijst je op kansen en risico’s. Doe hier zeker je voordeel mee.

Neem vrijblijvend contact op als je wil bespreken hoe technologie jouw organisatie kan helpen de bedrijfsdoelen te bereiken.

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.