Google Ad grants: ontdek hoe VZW’s voor 8000€ gratis adverteren in Google

25 Mei 2018

Google ad grants

Hoe de referentie worden binnen je specialisatie dankzij Google Ad Grants  

Stel je voor wat zou kunnen doen met een maandelijks advertentietegoed van 8000€ van AdWords, een online advertentie-oplossing van Google. Je zou meer vrijwilligers kunnen werven, meer donaties kunnen genereren en je zou het verhaal van je organisatie kunnen delen met een wereldwijd publiek. Dit is allemaal mogelijk met Google Ad Grants.

Op 26/04 vond de eerste editie van de ‘dag van de digitale VZW’s plaats. Google Ad Grants was een van de topics. Spreker Jeroen Buggenhoudt besprak hoe meer dan 35.000 VZW’s wereldwijd de referentie worden binnen hun specialisatie dankzij het ad grands programma.

Wat is Google Ad Grants?

Het Google Grants programma bestaat sinds 2013 en biedt gratis klikbudget aan ruim 35.000 geselecteerde liefdadigheidsorganisaties over de hele wereld. Non-profitorganisaties kunnen zo hun organisatie onder de aandacht brengen bij mensen die informatie zoeken met betrekking tot hun organisatie en activiteiten.

Google adgrants

Het Ad Grants programma werkt via Google AdWords, het advertentieplatform van Google. Het enige verschil is dat een normale adverteerder zijn eigen klikbudget moet betalen, waar VZW het budget als donatie toegewezen krijgen.

Het dagbudget van de Ad Grants accounts loopt op tot 329 dollar, wat neerkomt op $10.000,- of meer dan 8000€ advertentietegoed per maand. De exacte hoogte van het budget is onder andere afhankelijk van de zoekvolumes op de zoekwoorden die betrekking hebben op het doel.

Hoe werkt Google Ad Grants?

Adverteren met Google Ad Grants werkt hetzelfde als adverteren via Google AdWords. Wanneer iemand in de zoekmachine van Google zoekt, tracht google steeds de meest relevante antwoorden op deze vraag te tonen. De eerste pagina met zoekresultaten bestaat vaak uit een aantal ‘betaalde’ resultaten gevolgd door tien ‘organische’ resultaten.

Er bestaan zo’n 970 miljard websites. De strijd voor een plaatsje bovenin Google is dan ook loodzwaar en de kans is groot dat je website niet altijd naar boven komt in de organische (gratis) zoekresultaten. Wanneer bijvoorbeeld 1.000 websites schrijven over ‘armoede in Afrika’ moet Google een keuze gaan maken en de meest kwalitatieve, relevante zoekopdracht als eerste tonen. Daarbij is de inhoud van de pagina belangrijk, maar ook de autoriteit van de website, de technische opbouw en vele andere SEO factoren waar ik nu niet over zal uitwijden.

Door in AdWords aan te geven op welke zoektermen jij gevonden wilt worden, én per klik op een van jouw resultaten een bepaald bedrag te gaan betalen (CPC), kan je wel een stuk gemakkelijker en sneller tussen de betaalde zoekresultaten weergegeven worden. Google Ad Grants biedt dus de mogelijkheid om tussen deze betaalde zoekresultaten te komen zonder dat je hier zelf voor hoeft te betalen: dat doet Google voor je.

Na het opstarten van je Ad Grants campagnes blijf je zelf verantwoordelijk voor het actieve beheer hiervan. Ik zeg bewust actief beheer, want het updaten en optimaliseren van de campagnes is erg belangrijk! Onder het actief beheren verstaat Google dat de contactpersoon reageert op e-mailverzoeken en ten minste één keer per maand in Google AdWords inlogt om de prestaties te controleren en updates uit te voeren. Vaak wordt voor het beheer van een AdWords-account een externe partner (zoals Techne) ingeschakeld.

Voordelen van Google Ad Grants

Om maar even te beginnen met harde cijfers; in België heeft Google op dit moment een marktaandeel van 90% onder de zoekmachines. Op tablet en mobiel is dat zelfs 98%.

marktaandeel Google

Dit marktaandeel vertaalt zich in indrukwekkende cijfers. Zo verwerkt Google maar liefst:

Jouw doelgroep is zonder twijfel ook aanwezig op Google. Wil je je doel bekender maken dan kunnen we je alleen maar aanraden te zijn waar je doelgroep is.

Een ander belangrijk voordeel van Google Ad Grants is de snelheid waarmee je extra verkeer naar je website kan halen. Het kan namelijk enige tijd duren eer je website getoond wordt tussen de organische (gratis) zoekresultaten, zelfs wanneer je SEO (zoekmachine optimalisatie) goed toepast. Van zodra je Ad Grants account actief is wordt je meteen bovenin de zoekresultaten getoond.
Scoor je daarnaast ook organisch? Geweldig, dan geniet je van de kracht van herhaling. Hoe vaker mensen je zien, hoe beter je blijft hangen in hun gedachten.

Een andere reden om te experimenteren met Google Grants is uiteraard dat het gratis is. Als vereniging moet je het doen met beperkte budgetten, dus alle aandacht die je gratis krijgt is mooi meegenomen.

Kortom:

  • De juiste mensen bereiken dankzij location targeting en zoektermen
  • Immens groot online visibiliteit dankzij het ruime budget
  • Top of mind door herhaling
  • Gratis

= meer relevante websitebezoekers
= meer donaties

Richtlijnen en limieten van Google Ad Grants

De richtlijnen en limieten zijn grotendeels dezelfde als die voor ‘standaard’ Google Adwords accounts, al zijn er ook enkele specifieke aandachtspunten.

  • De valuta is steeds Amerikaanse dollar (USD), ongeacht je locatie
  • De account moet minstens eén actieve campagne hebben, twee advertentiegroepen en twee advertenties
  • Advertentie-extensies moeten ingesteld zijn met ten minste twee sitelinks
  • Er wordt streng gecontroleerd op het gebruik van relevante geografische targeting en bestemmingspagina
  • De bestemmingswebsite moet van hoge kwaliteit zijn
  • Conversies moeten worden bijhouden met gedefinieerde conversiewaarden
  • Maximum CPC bod is $2
  • Je website komt onder de advertenties van betalende adverteerders
  • De zoekwoorden hebben te maken met de missie van jouw organisatie en hebben een kwaliteitsscore van ten minste 3.
  • Ten minste een doorklikpercentage (CTR) van 5% -> nieuwe eis sinds 1 januari 2018

Lukt het 2 maanden op rij niet aan deze eis te voldoen, dan wordt het account op non-actief gezet.
Zeggen de bovenstaande termen jou niets, kies dan voor de Adwords Express-optie, of besteed het beheer van je account uit, voor een optimaal rendement.

Wie komt in aanmerking voor Google Ad Grants?

Om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants moet je voldoen aan de volgende eisen:

Je bent:

  • een non-profit of niet-gouvernementele organisatie met ANBI- of SBBI-status,
  • of een stichting of vereniging die activiteiten organiseert voor een goed doel,
  • of een kerkgenootschap of andere religieuze organisatie.

Je bent geen:

  • overheidsinstelling,
  • ziekenhuis,
  • gezondheidsorganisatie of onderwijsinstelling.

Overige deelname vereisten:

Aanmelden voor Google Ad Grants

Ben je ervan overtuigd dat Google Ad Grants jou kan helpen om je organisatie dé referentie te helpen worden binnen je specialisatie? Volg dan deze stappen om aan de slag te gaan met Google voor Non-profitorganisaties (bron: https://support.google.com/nonprofits/answer/3367631).

Je hebt het volgende nodig:

Als je klaar bent om door te gaan, volg je deze stappen om je aan te melden voor Google voor Non-profitorganisaties.

  1. Lees de deelnamevereisten
    Niet alle non-profitorganisaties komen in aanmerking voor deelname aan Google voor Non-profitorganisaties. Lees de richtlijnen voor geschiktheid voordat je jezelf aanmeldt.
  2. Vul het aanvraagformulier in
    Alle organisaties moeten zijn geregistreerd bij TechSoup (of een lokale partner in uw land) om te worden gevalideerd als non-profitorganisatie. Als je wilt aanmelden voor het programma Google voor Non-profitorganisaties, moet je de TechSoup-validatietoken van je organisatie verstrekken. De token geeft aan dat de organisatie een gevalideerde non-profitorganisatie is. De token ziet er ongeveer als volgt uit: t123a4567@MyOrgName123.
  3. Wacht op een beslissing
    De meeste aanvragen worden binnen tien werkdagen beoordeeld. Als Google de aanvraag nader wil bekijken, kan het zijn dat er om aanvullende informatie gevraagd wordt. Terwijl je op goedkeuring wacht,kan je op elk gewenst moment inloggen op uw account voor Google voor Non-profitorganisaties om de status van deaanvraag te bekijken.
  4. Meld je gratis aan voor Google-producten
    Zodra je organisatie is goedgekeurd voor Google voor Non-profitorganisaties, kan je je aanmelden voor de Google producten. Meer informatie over het aanmelden voor de Google producten vind je hier.

Enkele tips voor het beheer van je Ad Grants account

AdWords Express-optie

AdWords Express is een slimme, geautomatiseerde versie van AdWords die een minimale hoeveelheid actief onderhoud vereist. Er wordt automatisch beheerd waar en wanneer je advertenties op Google worden weergegeven.

Wanneer je geaccepteerd bent voor het Ad Grants-programma en denkt dat je organisatie onvoldoende tijd of kennis heeft om de account te beheren, kan een AdWords Express-account een oplossing bieden.

Meer informatie over de AdWords Express-optie voor Ad Grants vind je hier: https://support.google.com/grants/answer/3316213

Wat is de bodlimiet?

Voor alle Google Ad Grants-accounts geldt een CPC-bodlimiet (kosten per klik) van $2.00 USD. Negeer alle berichten in je account waarin wordt aangeraden de CPC te verhogen, omdat deze tips zijn bedoeld voor betaalde accounts.

Wat kan je dan doen als je zoekwoorden hogere biedingen nodig lijken te hebben?

Als je zoekwoorden een hoger bod dan $2.00 USD vereisen om te kunnen concurreren, prober je de kwaliteit van de zoekwoorden en de kwaliteitsscore te verbeteren zodat de kosten per klik (CPC) worden verlaagd.

Meer informatie over kwaliteitsscore en hoe deze de biedingen van uw zoekwoorden beïnvloedt vind je hier: https://support.google.com/adwords/answer/2454010

Kan ik elk van de tools voor bieden in mijn account gebruiken?

In een Google Ad Grants-account kan je uitsluitend opties voor handmatig bieden gebruiken. Hierdoor kunnen functies waarmee CPC-biedingen automatisch worden gewijzigd, niet worden gebruikt. Hier volgen enkele voorbeelden van tools die niet kunnen worden ingeschakeld:

  • Automatisch bieden
  • Conversion Optimizer
  • Biedingsideeën op het tabblad ‘Mogelijkheden’

Kan ik ondersteuning krijgen voor het beheer van mijn Ad Grants account?

Ondanks het feit dat je gratis kan adverteren dankzij het Ad Grants programma is het aangeraden om je account grondig op te zetten en te beheren. Google wil namelijk steeds de beste zoekresultaten tonen aan zijn gebruikers, ook als die zoekresultaten betaald zijn. Daarom stellen zij kwaliteitseisen aan Adwords en Ad Grants accounts.

Een goed opgezette account zal bovendien betere resultaten geven: meer kwalitatieve bezoekers, meer donaties, meer vrijwilligers of eender welk doel je voorop gesteld hebt.

Heb je zelf te weinig kennis binnen de organisatie om de account optimaal op te zetten en te beheren, dan kan het interessant zijn een externe partner in te schakelen. Techne beheert verschillende Ad Grants accounts voor Belgische VZW’s, aan VZW vriendelijke tarieven. Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek.

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.