Waarom willen 9 op de 10 bedrijven tegen 2020 mobiel werken?

DELEN

Dankzij de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren is onze werkplek al lang niet meer beperkt tot het kantoor. Waarom zouden we met z’n allen almaar langer in de file staan, terwijl we ook van thuis uit kunnen werken? Of waarom zouden we de pendeltijd op de trein niet benutten om alvast wat mails te beantwoorden?

Op deze pagina:

mobiel werkenOveral waar we ons bevinden kunnen we aan de slag. Volgens een recent onderzoek van Vanson Bourne bij 1900 IT-managers uit 19 landen willen 9 op de 10 bedrijven dan ook mobiel werken introduceren tegen 2020. Mobiel werken biedt dan ook heel wat voordelen, zowel voor de wergever als de werknemer.

Voordelen voor de werkgever

Het grootste voordeel voor 73% van de ondervraagde werkgevers zijn de flexibele werkplekken. Hoe meer medewerkers mobiel kunnen werken, hoe minder werkplek nodig is. Dat er minder werkplek nodig is brengt op zijn beurt een kostenvoordeel mee: er kan een kleiner pand gehuurd of gekocht worden en de bijbehorende onderhoudskost van dat pand zal bijgevolg ook lager liggen.

Andere voordelen voor de organisatie zijn lagere verplaatsingskosten (bijvoorbeeld dankzij online meetings) en een betere service naar de klant, doordat medewerkers vaker bereikbaar zijn en toegang hebben tot de nodige data en software.

Nog een grote reden voor organisaties om mobiel werken te introduceren is de groeiende vraag vanwege de werknemers. Mobiel werken wordt aanzien als een extralegaal voordeel, een extra troef om ook nieuwe medewerkers aan te trekken.

Voordelen voor de werknemer

Vrijwel elke werknemer vindt flexibiliteit op het vlak van werktijden en werkplekken belangrijk. Sommige werknemers willen graag in het weekend werken, ’s avonds laat, . Mobiel werken biedt hen heel wat vrijheid en mogelijkheden. Ze zijn productiever doordat ze kunnen werken wanneer en waar hen dat het beste past, bijvoorbeeld weg van de afleiding in het kantoor, en besparen heel wat tijd doordat ze op ‘dode’ momenten toch kunnen werken. Dat creëert op zijn beurt extra tijd voor privézaken.

Hoewel er ook veel tegenkantingen zijn tegen het ‘altijd beschikbaar zijn‘, vinden veel werknemers dat wel een voordeel; zij kunnen sneller communiceren met klanten en collega’s, waardoor zij een betere service kunnen verlenen. Daar wordt de klant beter van, maar ook de werkgever en bijgevolg de werknemers zelf.

De uitdaging voor organisaties

Organisaties die mobiel willen werken moeten zich daar grondig op voorbereiden. De gepaste technologie moet ter beschikking gesteld worden zodat collega’s met mekaar kunnen communiceren (hardware en software) en bedrijfsgegevens moeten vlot bereikt kunnen worden. Dat brengt uiteraard de nodige vragen met zich mee wat betreft beveiliging van data en de compabiliteit op de verschillende apparaten: tablets, smartphones en laptops.

Vandaag zijn er echter reeds voldoende mogelijkheden om die uitdagingen uit de weg te gaan, bijvoorbeeld met het online kantoor van Office 365.