Tips voor het schrijven van een goede direct mail

18 november 2013

Direct mails hebben een hogere responsgraad dan emailings. Dat blijkt uit een onderzoek van The Direct Marketing Association (DMA) in 2012. Waar direct mail een conversie van 4.4% behaalde, lag deze bij e-mail beduidend lager met 0.12%.

directmailEfficiënte direct mails

Direct mails blijven een geschikt medium om uw merk onder de aandacht van uw doelgroep te brengen. Voorwaarde is uiteraard dat uw mailing geopend, gelezen en begrepen wordt. Enkele tips om de efficiëntie van uw direct mailings te vergroten.

Direct mail draait rond voordelen

Plaats meteen in de onderwerpregel het persoonlijk voordeel voor de lezer. Hij is niet geïnteresseerd in hoe geweldig u wel bent maar wil vooral weten waarmee u hem kan helpen. Een lezer heeft geen interesse in de precieze bestanddelen van uw fantastisch wasproduct maar wil gewoon weten dat het witter dan wit wast.

Grijp meteen de aandacht van de lezer door u te richten op de voordelen voor hem. Indien nodig kan u verder in de brief alsnog de eigenschappen van uw product bespreken. Koppel deze dan wel met een voordeel. Bijvoorbeeld ‘nieuwe verpakking zonder afval’.

  • Richt u meteen in de titel naar de lezer met een voordeel. Bijvoorbeeld ‘U wast voortaan goedkoper’.
  • Breng de lezer met de aanhef meteen in de juiste beleving: ‘Stelt u zich eens voor dat’.
  • Vermeld uw bedrijf pas naar het einde van de tekst. De klant en het voordeel dat u hem kan bieden staat centraal, niet uw bedrijf.

Meer eigenschappen van een goede direct mail

Er zijn heel wat mogelijkheden om uw brief te laten opvallen tussen de vele brieven die dagelijks door de brievenbus vallen. U kan uiteraard investeren in speciaal papier of enveloppen die er knallend uitzien, maar uiteindelijk draait het altijd om de inhoud van uw mailing.

  1. Bouw uw mailing op rond één boodschap, indien mogelijk gekoppeld aan een promotionele actie.
  2. Gebruik een duidelijke CTA: maak de lezer duidelijk welke actie u hem wil laten ondernemen en beperk deze in tijd. Bijvoorbeeld ‘ruil deze code in op onze webshop voor 30/11’.
  3. De PS wordt graag gelezen. Herhaal hierin de belangrijkste punten van je direct mail of voeg een duidelijke call to action toe.
  4. Gebruik korte zinnen, in een eenvoudige taal. Onderlijn belangrijke woorden of zet ze vetgedrukt.
  5. Voeg een handtekening toe.

Meetbare resultaten

Op het aantal undeliverables na heeft u wellicht weinig data om de efficiëntie van uw mailing te meten. Tracht toch zoveel mogelijk de respons op uw mailing te meten.
Doet u in uw mailing een duidelijke oproep om voor een bepaalde datum telefonisch contact op te nemen, vraag uw leads dan ook via welke weg zij bij u zijn terecht gekomen. Verwijst u naar een website? Maak een unieke url voor elke Direct Mailing en meet het aantal bezoekers op de pagina.

Heeft u geen tijd om zelf een goede direct mail uit te werken? Wij kunnen dit voor u uit handen nemen, contacteer ons om uw volgende campagne te bespreken.

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.