Tips voor een goede e-mailing campagne

9 december 2013

Hoe zorg ik ervoor dat mijn e-mailing geopend en gelezen wordt? Het is een vraag die vele ondernemers zich stellen.

tips voor een goede emailingHet uitsturen van een e-mailing is een snelle en vaak vrij goedkope manier om een grote groep mensen te bereiken. Aangezien dit idee inmiddels doorgedrongen is bij heel wat ondernemers, is het echter heel moeilijk om de aandacht van de ontvanger te grijpen. Tel zelf bijvoorbeeld eens uit hooeveel e-mails u dagelijks ontvangt, al dan niet gewenst.

Verhoog uw open-rate

Om de open rate van uw mailing te verhogen dient u met enkele zaken rekening te houden. Het voornaamste is wellicht de onderwerpregel. Gebruik een onderwerp van maximaal 50 tekens en verwerk hierin 1 thema. Zorg dat u voldoende de nieuwsgierigheid van de ontvanger prikkelt en kom in de mail zelf dan ook tegemoet aan zijn verwachtingen (beter nog – overtref ze).

De afzender is ook een van de eerste elementen die een ontvanger te zien krijgt. Zorg dat deze betrouwbaar overkomt en vermeld dus duidelijk uw bedrijfsnaam. Ga ook na of uw e-mails goed afgeleverd worden en bijvoorbeeld niet tussen de ‘ongewenste mail’ terechtkomen. E-mail platformen als Mailchimp en AWeber bieden heel wat statistieken die u een inzicht hierin geven, een voordeel dat u niet heeft wanneer u uw mails uitstuurt via, bijvoorbeeld, Outlook.

Wilt u alvast vermijden dat uw mailing niet door de spamfilter raakt, gebruik dan geen woorden die de spamfilter activeren. Enkele voorbeelden: gratis, promoties, korting, goedkoop,… en het gebruik van leestekens of blokletters in de onderwerpregel.

Werk aan de inhoud van uw e-mailing

Eens uw mailing geopend werd wilt u natuurlijk dat hij gelezen wordt. Enkele tips om de inhoud van uw e-mail te optimaliseren.

Gebruik al dan niet een huisstijl

Vaak wordt er een huisstijl gebruikt voor het versturen van e-mailings. Let erop dat deze consequent gebruikt wordt doorheen de communicatie. Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en branding maar kan ook nadelig werken, zo worden ze vaak meteen aanschouwd als een commerciële e-mail.

Wilt u een persoonlijke band opbouwen met uw ontvangers, dan kan u ervoor kiezen om de e-mail gewoon als tekst te versturen, zo ontvangt u namelijk ook uw mails van vrienden, niet?
Een minimale opmaak is dan wel mogelijk, zoals het beperken van de breedte op bijvoorbeeld 450px, wat ervoor zorgt dat de zinnen korter blijven en daardoor beter leesbaar zijn.

Plain and simple

Mailing is een medium om snel te communiceren, uw ontvangers zitten er niet op te wachten om een hele column te lezen. Kom daarom snel ter zake en houdt uw mail kort en bondig. In plaats van 1 grote lap tekst te schrijven kan u uw e-mail overzichtelijk en scanbaar houden met deze tips:

  • Gebruik bulletpoints bij een opsomming van bijvoorbeeld voordelen. 3 bulletpoints is ideaal, heeft u er 4, tracht deze dan terug te brengen naar 3 of 5. De reden hiervoor ligt bij de manier waarop mensen deze tekst scannen. De eerste, laatste en middelste bulletpoint worden daarbij het vaakst gelezen.
  • Deel je tekst op met alinea’s en subtitels en gebruik voldoende witruimte.
  • Plaats belangrijke woorden in het vet.

Gebruik schrijftaal

Maak uw mailing op alsof u voor uw ontvanger staat en met hem in gesprek gaat. Een eenvoudige test om na te gaan of uw mailing goed is opgemaakt is deze luidop te lezen. Zou u dit op dezelfde manier vertellen aan uw vrienden of kenissen in het dagelijks leven?

Waar mogelijk kan u daarom ook best gebruik maken van personalisatie van de e-mail. ‘Beste Guido’ spreekt meer aan dan ‘Beste klant’.

Afbeeldingen

Een afbeelding gebruiken in uw mail kan de tekst luchtiger maken en trekt de aandacht van de lezer. U dient wel met enkele zaken rekening te houden:

  • Gebruik geen al te grote afbeeldingen. E-mails met een grotere totale bestandsgrootte worden moeilijker afgeleverd.
  • Houdt er rekening mee dat heel wat e-mail clients de afbeeldingen standaard niet weergeven. De ontvanger ziet dan in eerste instantie een wit vlak met een rood kruisje erin en eventueel een omschrijving van de afbeelding (alt tags). Slimme afzenders schrijven daarom een pakkende omschrijving van de afbeelding zodat de ontvanger getriggerd wordt om de afbeelding te bekijken.
  • Dieren of mensen op de foto? Let op de kijkrichting. Een persoon die naar rechts kijkt, kijkt naar de toekomst. Belangrijker nog is dat de persoon naar uw tekst of call to action kijkt in plaats van uit de pagina. Dit vestigt meer aandacht op uw tekst. (Verschillende eye tracking onderzoeken hebben dit uitgewezen)

Gebruik een call to action

call to actionWelke actie wilt u dat uw lezers ondernemen na het lezen van de e-mail? Maak deze duidelijk kenbaar en geef hen ook een reden om actie te ondernemen.
Bijvoorbeeld: ‘ Zakelijke brieven schrijven met een maximale impact? Bekijk alle tips hier! ‘.

U kan uw lezer vragen om te bellen, mailen, een formulier in te vullen of u kan links leggen naar andere webcontent. Zorg ervoor, wanneer u verwijst naar een pagina op uw website, dat de inhoud van die pagina aanvullend is op de mailing.

Wilt u uw links nog meer doen opvallen, gebruik dan een button waarop u de actie plaatst.

Last but not least: de ultieme tip voor succesvolle e-mailings

We hadden het al kort over het bekijken van statistieken in uw mailing client. Niet enkel de open rate en bounces (niet afgeleverde berichten) kan u hiermee bijhouden, maar ook bijvoorbeeld wie uw mail opende, welke links hij aanklikte, wanneer hij dit deed en of hij de e-mail eventueel doorstuurde naar een kennis.

Doordat de resultaten van uw mailing zo uitvoerig gemeten kunnen worden, kan u eenvoudig tests uitvoeren met verschillende versies. Het veranderen van de kleur van een titel of button kan bijvoorbeeld reeds effect hebben op de statistieken.

Hulp nodig bij uw e-mailings? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 02/669 00 30

 

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.