SEO optimalisatie voor webshops

8 september 2014

Bijna 90% van de mensen start een zoektocht naar productinformatie op het internet, via een zoekmachine. Wanneer jouw webshop op dat moment bovenin de resultaten getoond wordt, is de kans groot dat ze ook effectief bij jou een aankoop doen. Daarvoor zijn echter enkele optimalisaties aan je webshop nodig. We bespreken ze in deze blogpost SEO optimalisatie voor weshops.

SEO optimalisatie voor webshops: gebruikerservaring

webshop gebruikerHet heeft geen zin om doorgedreven SEO technieken toe te passen wanneer de gebruikerservaring niet goed zit. Heel wat website eigenaren zien optimalisatie voor de zoekmachines en optimalisatie voor de gebruiker als twee afzonderlijke zaken. Dat is echter niet het geval, en dat is logisch te verklaren: zoekmachines willen steeds de beste resultaten tonen aan zijn gebruikers.

De gebruikerservaring op jouw website wordt meegenomen in het algroritme dat bepaalt of je website al dan niet bovenin de resultaten getoond wordt. Enkele factoren die meespelen zijn het aantal bezoekers dat na het bezoeken van je webshop meteen terugkeert naar de zoekopdracht en de interactiviteit op je webshop.

Zet een duidelijke structuur op, enerzijds van je website navigatie en het product- en categorie-overzicht, anderzijds ook van het bestelproces. Maak dit zo kort en duidelijk mogelijk. Zorg dat je gebruikers ook makkelijk tussen pagina’s kunnen navigeren, door bijvoorbeeld interne links te plaatsen en ‘breadcrumbs’ toe te voegen. Idealiter ziet je bezoeker ook dankzij een leesbare url waar hij zich precies bevindt binnen je website.

SEO optimalisatie voor webshops: interactiviteit

webshop-buy-knopZorg dat je webshop interactief is. Je bezoeker komt op een bepaalde pagina terecht. Dit kan je homepagina zijn, maar ook bijvoorbeeld een informatieve pagina, productpagina of categoriepagina. Zorg dat overal zogenaamde call-to-actions opgenomen zijn om je bezoeker aan te zetten tot actie. Dit kan bijvoorbeeld zijn; doorklikken voor meer informatie, een contact aanvraag, toevoegen aan winkelmandje of inschrijven voor de nieuwsbrief.

Ook links naar social media kunnen uiteraard interessant zijn, maar let daarbij wel op het feit dat de aandacht van de bezoeker niet teveel afgeleid wordt van je webwinkel. zet social media slim in, bijvoorbeeld door een korting te geven in ruil voor het plaatsen van een post of tweet. (http://www.paywithatweet.com/)

SEO optimalisatie voor webshops: snelheid

website-snelheidLet op de snelheid van je webshop. De laadtijden van je webshop kan je testen met een gratis tool als http://tools.pingdom.com/. Er bestaan verschillende webshop systemen met heel uitgebreide functionaliteiten. Deze systemen zijn echter vaak erg log, wat erg nadelig is voor de laadsnelheid. Een bezoeker beslist binnen seconden of hij op je website blijft of niet. Doet je website er te lang over om te laden, dan is hij vaak weg vooraleer de hele pagina geladen is.

Ga na welke features van je webshop je echt nodig hebt en zorg voor een goede, betrouwbare hosting voor je webshop.

 

SEO optimalisatie voor webshops: denk mobiel

responsive-webshopDenk je ook dat bezoekers op een smartphone niet snel een product zullen aankopen op je webshop, gewoonweg omdat het kleine scherm daar zich niet goed toe leent?
Dat klopt inderdaad. Bezoekers die vanaf een smartphone surfen kopen minder vaak in een webshop.

Dat neemt echter niet weg dat heel wat mensen vanaf hun smartphone of tablet zoeken naar productinformatie. Wanneer zij op jouw website terechtkomen en daar de nodige informatie kunnen bekijken dan is de kans groter dat zij voor een aankoop terugkeren. Een responsive design zorgt ervoor dat je inhoud op elk toestel goed wordt weergegeven.

SEO optimalisatie voor webshops: unieke content

Heel veel webshops hebben precies dezelfde inhoud doordat producten en productomschrijvingen van de fabrikant ingeladen worden. Het is dan erg moeilijk voor een zoekmachine om te bepalen waarom jouw website meer waarde biedt dan al die concurrenten die net het zelfde bieden.

productomschrijving

Succesvolle webshops zorgen daarom voor zelf geschreven productomschrijvingen en unieke content als blogartikelen met waardevolle tips en (video)reviews van producten. Stimuleer ook je gebruikers om content toe te voegen, vraag hen bijvoorbeeld om te reageren op blogartikelen of een review achter te laten.

Doe het nodige onderzoek vooraleer je teksten gaat schrijven; waar zoeken je bezoekers naar wanneer ze op deze pagina zouden terechtkomen? Gebruik deze woorden in de titel, subtitel, meta omschrijving en tekst.

SEO optimalisatie voor webshops: SEO afbeeldingen

Een webshop bevat doorgaans heel wat afbeeldingen. Deze kunnen niet door de zoekmachines gelezen worden. Er is echter een manier om toch aan de zoekmachine mee te geven wat er op de afbeelding te zien is, namelijk door het toevoegen van een ALT tag en het gebruiken van een goede naam voor de afbeeldingen.
In plaats van je afbeeldingen 1.jpg, 2.jpg en 3.jpg te noemen, kan je dus beter de productnaam gebruiken en een alt tag toevoegen met nogmaals je productnaam.

alt tag

SEO optimalisatie voor webshops: Microdata

Heb je wel eens zoekresultaten gezien die er net wat anders uitzagen dan alle anderen, met bijvoorbeeld een bedrijfsvermelding, beoordeling, review, contactgegevens of productspecificaties? Door microdata toe te voegen aan je webwinkel maak je zulke informatie beter begrijpbaar voor de zoekmachines, waardoor zij deze ook kunnen opnemen in het zoekresultaat, in de vorm van een ‘richt snippet’.

rich-snippets

 

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.