Op de eerste pagina in Google met een beperkt Adwords budget? 10 tips!

21 juni 2013

adwords

Adwords kan u helpen om snel bovenin de zoekresultaten vertoond te worden.
De eerste stap bij het opzetten van een succesvolle Adwords campagne is het selecteren van de zoekwoorden waarbij u vertoond wil worden in de zoekresultaten. Gebruik de Google Adwords Keywords tool om uit te zoeken welke zoektermen interessant zijn.
http://adwords.google.nl/o/Targeting/Explorer?__u=1000000000&__c=1000000000&ideaRequestType=KEYWORD_IDEAS

Hierbij behoort meteen onze eerste tip: Maak bij de opties voor uw zoekwoorden een onderscheid tussen breed, [exact] of “woordgroep”. Onderstaande link legt duidelijk het onderscheid tussen deze drie opties uit.
https://support.google.com/adwords/answer/2497836?hl=nl

Om zoveel mogelijk gerichte bezoekers te genereren gebruikt u best woordgroep of exact. U zet de gewenste zoekwoorden dan tussen [] of “”.

Adwors tip 2: Zorg dat uw zoektermen zeer gericht zijn. Adverteren op een zoekterm als [restaurant] kan dan wel veel bezoekers opleveren, de kans dat deze bezoekers niet geïnteresseerd zijn in uw keuken of locatie is groot.
Adverteer dus steeds zo gericht mogelijk. Heeft u een chinees restaurant in Brussel, dan zal adverteren op de zoekterm [chinees restaurant Brussel] meer gerichte bezoekers opleveren. Dit soort keywords noemen we ‘long tail keywords’, omdat deze meerdere woorden bevatten en heel specifiek zijn. Doorgaan is er minder concurrentie voor een long tail keyword. Dit zorgt ook voor een lagere kost per click.

Adwords tip 3: Hoe meer concurrentie voor een zoekterm, hoe hoger de kost om te adverteren. Een ander element dat de kostprijs mee bepaalt is de kwaliteitsscore van uw advertenties.

Een hogere kwaliteitsscore in Google Adwords

adwords kwaliteitsscoreAllereerst willen we de kwaliteitsscore van onze advertenties zichtbaar maken in onze account. Ga hiervoor naar advertentiegroep – kolommen – kolommen aanpassen.
Onder kenmerken kan u kwaliteitsscore toevoegen.

Adwors tip 4: De kwaliteitsscore is afhankelijk van verschillende factoren. Ze wordt onder andere bepaald door klikfrequentie in het verleden (Click through rate) , accountgeschiedenis, kwaliteit van bestemmingspagina, relevantie zoekwoord

Een hogere score zorgt voor lagere Cost per Click, lager geschat bod voor eerste pagina en een hogere advertentiepositie.

Het is dus belangrijk om advertenties onder te delen in specifieke, gerichte groepen en daar de bijbehorende keywords aan te koppelen. Zorg dat keywords voorkomen in de titel en/of tekst van uw Adwords adverentie en zorg dat de pagina waarop bezoekers terecht komen nadat ze op de advertentie geklikt hebben, aanvullend is op de advertentie.
Heeft u in het verleden een weinig succesvolle advertentie gelanceerd op uw account, dan kan u overwegen om een nieuwe account aan te maken aangezien slechte prestaties in het verleden een invloed hebben op uw huidige CPC (Cost Per Click).

Adwords tip 5: vul waar mogelijk ook zoekwoorden aan met woorden als ‘kopen’, ‘koop’, ‘online shop’, ‘webwinkel’, ‘online winkel’ etc. aangezien dit bezoeker zijn die de intentie hebben om te kopen. Zorg in uw advertentietekst voor een duidelijke Call to Action. ‘Bestel nu’, ‘claim uw korting’, ‘bel nu’ ..

Adwords tip 6: Test advertenties en controleer de Adwords prestaties. Controleer welke advertenties het beste resultaat behalen. Adwords zal zelf uw advertenties met de hoogste CTR het vaakst vertonen. Wellicht kan u slecht presterende advertenties of zoekwoorden verwijderen.

Adwords tip 7: Onder instellingen kan u de regio bepalen waarin u wil dat de advertenties vertoond worden, alsook de taal en budget. Zorg dat Nederlandstalige bezoekers op een NL pagina terechtkomen en eventuele Franstalige bezoekers op de FR versie. Zorg ook dat deze landingspagina’s volledig aansluiten op de advertentie.

Adwords tip 8: In ditzelfde scherm kan u er ook voor kiezen of de advertenties al dan niet op mobiele apparaten vertoond worden. Functioneert uw website niet goed op mobiele apparaten, dan is het wellicht aangeraden om uw ads niet weer te geven voor mobiele gebruikers. Mobiel surfen zit overigens nog steeds in de lift dus wellicht kan u in dit geval ook opteren voor het vernieuwen van uw huidige website naar een responsive design.

Adwordst tip 9: Koppel uw Google Adwords account aan uw Google Analytics account. Zo ziet u via welke advertentie bezoekers op uw website terechtkwamen en welke stappen deze bezoekers verder ondernamen op uw website. Haalt uw advertentie een hoge CTR (Click Through Rate) maar levert het weinig of geen extra verkopen op, dan zal u wellicht uw landingspagina moeten optimaliseren.
https://support.google.com/analytics/answer/1033961?hl=en

Adwordst tip 10: Op die manier kan u ook conversies bijhouden. Dankzij conversies in Google Analytics kan u bijhouden wanneer een bezoeker een bepaalde actie heeft verricht zoals: het bekijken van x aantal pagina’s, een aankoop, een download, het invullen van een contactformulier, een bepaalde tijd op de website … Hierdoor heeft u een goed zicht op de Return On Investment (ROI) van uw advertenties.
https://support.google.com/adwords/answer/1722054?hl=nl

Heeft u hulp nodig bij het opzetten van uw adwords campagne? Aarzel niet ons te contacteren via info@techne.be of op het nummer 02/669.00.35.

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.