Not provided in google analytics: geen keyword data meer

9 oktober 2013

keyword not providedDuik jij geregeld in Google Analytics om de score van je website bij te houden? Dan heb je het vast al gemerkt: waar je vroeger netjes zag op welke zoekwoorden mensen op jouw website terechtkwamen, staat er nu steeds vaker ‘not provided’ te lezen. En deze evolutie zal zich voortzetten tot er geen zoekwoorden meer weergegeven worden.

Google, dat allerhande gegevens van zijn gebruikers registreert om de meest relevante zoekresultaten en advertenties te vertonen, doet dit naar zeggen uit privacy standpunt. Wie adverteert via Google Adwords heeft (vooralsnog) wel nog toegang tot de keyword-data, wat uiteraard de vraag doet rijzen of dit ook geen deels commerciële zet is.

Feit is dat heel wat website eigenaren met de handen in het haar zitten nu deze waardevolle informatie niet meer inzichtelijk is. Deze data kon bijvoorbeeld heel dankbaar gebruikt worden om websites en pagina’s te optimaliseren om nog meer tegemoet te komen aan de vraag van de ‘zoeker’. De beslissing lijkt echter onomkeerbaar en gezien de monopoliepositie van Google valt er ook weinig tegen in te brengen.

not provided google analytics

Not provided keywords over de tijd

Reeds sedert 2011 werden keywords van organische zoekresultaten afgeschermd, in eerste instantie van zoekers die gebruik maakten van een beveiligde verbinding, bijvoorbeeld wanneer zij ingelogd waren met een Google Account. Tot september dit jaar liep het aantal ‘not provided’ keywords zo op tot +- 40%.

De laatste maand is dit aantal echter gigantisch gestegen tot meer dan 70%. Het lijkt daarmee onvermijdelijk dat er binnen enkele maanden helemaal geen keyword data meer beschikbaar zal zijn voor website eigenaren en SEO’ers.

Zijn keywords dan niet meer belangrijk?

Het algoritme waarmee Google bepaalt welke zoekresultaten weergegeven worden, wijzigt continu. Zo is er de laatste jaren heel wat veranderd en zien we een boeiende ontwikkeling. Hetgene dat een gebruiker invult in het zoekveld is slechts een fractie van de data waarop Google resultaten filtert. Zo worden ook ip adres, persoonlijke voorkeuren en locatie meegenomen in het algoritme om uiteindelijk het beste resultaat voor te schotelen. Twee zoekopdrachten zijn dan ook nooit hetzelfde.

Zocht je een paar jaar geleden bijvoorbeeld op ‘restaurant’ in Google dan kreeg je een mix van informatieve pagina’s over restaurants en wellicht enkele websites van restaurants doorheen het gehele land. Vooral de populaire restaurants die hun website SEO technisch goed voor mekaar hadden kwamen naar voor.
Uiteraard had je als zoeker niets aan zulke resultaten en was je eerder op zoek naar een lokaal restaurant. Het was om diezelfde reden ook zinloos als lokaal restaurant om je op zulke zoekwoorden te richten.

Doordat Google nu over veel meer informatie beschikt van gebruikers en deze kan verwerken in het algoritme, kan een gebruiker die vanaf de smartphone zoekt naar ‘restaurant’ nu wel gepaste resultaten voorgeschoteld krijgen. Google pikt namelijk jouw locatie op en toont je de restaurants in jouw buurt. Als website eigenaar geeft dit echter vertekende data, aangezien je rankt op de zoekterm ‘restaurant’, weliswaar ondersteund door heel wat extra omgevingsfactoren.

Will Critchlow vertelt er meer over in deze video.

 

Ook voor de zoeker zelf verandert het gebruik van Google, aangezien hij voortaan steeds minder specifiek zal moeten gaan zoeken om bepaalde data te vekrijgen.

Alternatief voor ‘not provided’ keywords

Er zijn reeds heel wat blogposts te vinden die alternatieve manieren beschrijven om toch nog enigszins de score van een website op keyword niveau te bepalen. Deze zijn echter vaak heel omslachtig en veel tijdsintensiever dan wat we tot heden gewend waren.

Enige data kan bijvoorbeeld teruggevonden worden in Google Webmaster Tools. Deze data is echter vaak niet compleet en up to date. Momenteel is er ook maar 90 dagen aan data beschikbaar, hoewel Google wel aangegeven heeft deze te gaan verhogen naar 1 jaar. Een evenwaardige oplossing is er eerlijk gezegd gewoon niet.

De keyword data is niet langer beschikbaar en andere elementen zullen dus moeten bekeken worden uit SEO standpunt, zoals bijvoorbeeld de score van bepaalde pagina’s in plaats van te focussen op zoekwoorden.

Rand Fishkin geeft in deze video enkele tips om zoveel mogelijk uit de nog beschikbare data te halen.

Conclusie

Hoewel website-eigenaren en SEO’ers het nu moeten doen zonder de waardevolle keyword-data, blijft het nog steeds mogelijk om websites te optimaliseren. We beschikken namelijk nog altijd over een hoop informatie waar mee gewerkt kan worden, informatie die bij andere online kanalen gewoon niet beschikbaar is.

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.