Infographic: 200 google ranking factoren

12 juli 2013

seo factorsHet bijhouden en verbeteren van de SEO (search engine optimization) van uw website kan een intensieve taak zijn. Elke keer wanneer de grootste zoekmachine, Google, zijn algoritme wijzigt, zitten zaakvoerders en hun webmasters met de handen in het haar en trachten zij angstvallig aanpassingen te doen aan hun website zodat deze niet wegzakt in de zoekresultaten.

Recentelijk rolde google bijvoorbeeld nog Penguin 2.0 uit, de opvolger van de eerdere penguin update, die erop gericht is om web spam tegen te gaan.

Google SEO factoren

Het is een vrijwel onmogelijke taak om alle wijzigingen in het Google algoritme bij te houden en Google zal deze ook nooit allemaal prijsgeven. Gelukkig zijn er wel heel wat SEO factoren die niet snel hun waarde zullen verliezen. De onderstaande infographic van Backlinko en Single Grain geeft een overzicht van 200 factoren die mee de positie van uw website in google bepalen. De informatie is afkomstig van honderden bronnen, waaronder SEO blogs en statements die gemaakt werden door Matt Cutts – hoofd web spam bij Google.

200 Factoren kunnen nogal overweldigend lijken maar er zijn 3 factoren die wellicht het meeste effect hebben op de seo score van uw website:

  • Target keywords: het is belangrijk om de zoekwoorden waarop u gevonden wil worden op de juiste plaatsen, bijvoorbeeld de titel tags, te laten voorkomen. Google bepaalt op deze manier namelijk de inhoud van uw pagina. Uit onderzoek is gebleken dat pagina’s mét hun keywords in de titel beter scoren dan pagina’s zonder keywords in de titel.
  • Backlinks. Elke andere website die naar uw website linkt wordt aanzien als een stem voor uw website. Uiteraard heeft deze stem enkel waarde als deze afkomstig is van een betrouwbare bron, zorg dus dat u kwalitatieve links heeft naar uw website. Het aantal baclinks die verwijzen naar uw website is een belangrijke ranking factor.
  • Sociale signalen. Zorg ervoor dat mensen uw content delen via social media. Denk daarbij aan twitter, facebook en uiteraard google +. Google neemt deze sociale factor meer en meer mee in het bepalen van de SEO score.

Over-optimalisatie en black hat SEO

Belangrijk om te vermelden is dat u ook niet moet overdrijven met het inzetten van deze SEO factoren. Google wordt steeds slimmer en kan een natuurlijk SEO profiel onderscheiden van een over-geoptimaliseerde website. Bij het manipuleren van de SEO factoren is er dus een dunne lijn tussen wat mag en wat niet.

Het aankopen van backlinks, tweets of likes en keyword spamming bijvoorbeeld vallen onder de noemer ‘black hat SEO’ en worden afgestraft.

 (Klik op de afbeelding om deze te openen in een nieuw venster)

200 ranking factoren infographic

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.