Een website redesign kost je bezoekers! Gebruik deze checklist

19 augustus 2014

checklistMet de razendsnelle ontwikkelingen op het vlak van mobiele apparaten, social media en nieuwe web standaarden is de kans reëel dat je bestaande website een opfrisbeurt kan gebruiken. Een nieuwe responsive layout, her en der wat optimalisaties, een meer gebruiksvriendelijke menu structuur en je website is alweer goed voor enkele jaren.

FOUT! Een website redesign kan een groot succes zijn maar eveneens een grote flop.

Er worden namelijk vaak cruciale fouten gemaakt die ervoor zorgen dat je je website reputatie en bezoekers in geen tijd kwijtspeelt.

Deze checklist geeft een overzicht van de zaken waarmee je rekening dient te houden in het geval dat je je website wil vernieuwen.

Checklist: 10 stappen bij een website redesign

1. Voorkom valkuilen. Breng je voornaamste activa in kaart

Hoewel het vernieuwen van je website een geweldige manier is om meer resultaat te behalen, zijn er heel wat manieren waarop een redesign je kan schaden. Je bestaande website bevat heel wat opgebouwde activa die je kan verliezen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meest gedeelde of bekeken inhoud
  • Pagina’s met veel verkeer
  • Best presterende zoekwoorden waarvoor je pagina’s ranken
  • aantal inkomende links naar individuele pagina’s

404-error-page-not-foundWanneer je bijvoorbeeld een pagina verwijdert (of hernoemt) die heel wat inkomende links heeft, dan verlies je de SEO waarde hiervan, wat ervoor kan zorgen dat je voor bepaalde keywords lager gaat scoren in Google. Bovendien verlies je bezoekers doordat zij een foutmelding te zien krijgen dat de pagina niet gevonden kan worden.

Weet dat veel web designers hier geen rekening mee houden, omdat zij geen marketeers zijn. Deze valkuil kan je voorkomen door redirects in te stellen van je oude pagina’s naar de nieuwe.

2. Website vernieuwen? Ken je huidige cijfers

google analyticsVoor je je redesign gaat plannen is het belangrijk om te weten hoe je website op dit moment rendeert. Als het goed is heb je via Google Analytics of een andere tool inzage in de belangrijkste data over je website:

  • Het aantal bezoeken, bezoekers, unieke bezoekers
  • Bounce ratio (bezoekers die slechts 1 pagina bezoeken en de website meteen weer verlaten)
  • Tijd op de website
  • Huidige ranking voor belangrijke zoekwoorden (het webmasterhulpprogramma geeft hier enige inzage in)
  • Autoriteit van het domein
  • Aantal leads, bijvoorbeeld via een contactformulier
  • Aantal verkopen via de website

Het is ook interessant te weten welke kanalen het beste verkeer en de meeste leads met zich meebrengen. Wanneer je Google Analytics account goed is ingesteld (met bijvoorbeeld conversies en conversie attributie) kan je dit vrij eenvoudig achterhalen. Zo kom je bijvoorbeeld te weten of je e-mail campagne gezorgd heeft voor meer leads of verkopen.

3. Website redesign? Stel je doelen op

website goalsWanneer je denkt aan het vernieuwen van je bestaande website, dan moet daar een goede reden voor zijn. Een redesign gaat niet enkel over het uitzicht van je website, maar ook over de werking ervan. Wees duidelijk over het doel van je redesign en koppel daar meetbare doelen aan. Enkele voorbeelden van doelen zijn:

  • Aantal bezoeken of bezoekers
  • Bounce ratio
  • Tijd op de website
  • Domein autoriteit
  • Aantal nieuwe leads
  • Aantal verkopen
  • SEO rankings voor belangrijke keywords

Hoewel sommige objectieven voor jouw website belangrijker zijn dan andere hoeft je doel niet beperkt te zijn tot één enkel objectief. Voor meer conversies zal je bijvoorbeeld moeten zorgen voor meer verkeer naar je website en een lagere bounce ratio. Tracht daarna meetbare doelstellingen te koppelen, bijvoorbeeld “een toename van 50% in verkeer naar de website, binnen de komende 6 maanden”.

4. Analyseer je concurrentie

website redesignWe zullen nooit adviseren om obsessief je concurrenten te volgen (wie altijd volgt kan nooit een wedstrijd winnen) maar het kan waardevol zijn om na te gaan wat je concurrenten doen. Ga bijvoorbeeld na:

  • Op welke Social Media platformen zij aanwezig zijn
  • Hoe zij waarde creëren voor hun bezoekers
  • Hoe zij leads genereren
  • Welke kernwaarden zij uitdragen
  • Welke elementen op hun website ook voor jouw website een verrijking zouden zijn

Deze inzichten kunnen je helpen bepalen hoe je met het vernieuwen van je website nog meer waarde kan bieden aan je bezoeker.

5. Identificeer je UVP’s

value propositionWanneer nieuwe bezoekers naar je website komen is het belangrijk dat zij meteen zien waarvoor jouw onderneming staat. Door je Unique Value Proposition duidelijk naar voor te brengen voorkom je dat bezoekers wegvluchten naar je concurrentie. Doe dat ook in duidelijke (spreek)taal, bijvoorbeeld:

Techne is digitale marketing partner voor tientallen KMO’s in België en helpt hen meer leads aan te trekken en deze leads om te zetten tot klanten. Techne maakt daarbij gebruik van marketing technieken waar mensen effectief van houden.

Een goede UVP is duidelijk en wekt de interesse op van de bezoeker om meer te weten te komen.

6. Bouw je website rond persona’s

personaDe vraag die elke bezoeker van je website zich stelt is; “what’s in it for me?”. Benader hen in hun taal door je content te bouwen rond persona’s.
Persona’s zijn fictieve representaties van je ideale klanten, gebaseerd op echte data zoals demografie en online gedrag, aangevuld met doordachte speculatie over bijvoorbeeld hun persoonlijke geschiedenis, motivaties en zorgen.

Een marketing manager van een hotel die op zoek is naar meer klanten zal bijvoorbeeld 4 persona’s opstellen: een persoon die vaak op zakenreis gaat, een event planner, een reizend gezin en een koppel dat de receptie van hun trouw regelt.

Deze zaken kan je in acht nemen wanneer je persona’s opstelt:

  • Segmenteer op demografische gegevens. Begin met het identificeren van je huidige klanten. Je zal wellicht verschillende types van kopers herkennen, geef hen daarom elk een gedetailleerde omschrijving, inclusief een naam, functie, sector- of bedrijfsinfo en demografische info.
  • Identificeer hun noden. Wat zijn de grootste problemen die zij willen oplossen? Wat hebben zij het meest nodig? Naar welke informatie zijn zij op zoek? Welke trends beïnvloeden hun zakelijk of persoonlijk succes?
  • Stel een profiel samen op basis van hun gedrag. Wat doen ze online? Zijn ze actief op Twitter, Facebook of andere Sociale netwerken? Welke zoektermen gebruiken ze? Welk soort informatie bezoeken ze online? Naar welke van jouw producten gaat hun interesse het meest uit? Hoe kiezen ze deze producten?

Je website en de boodschap die je meegeeft kan perfect opgesteld worden om tegemoet te komen aan de noden van je verschllende ‘buyer persona’s’. Bouw je website bijvoorbeeld op in categorieën die gericht zijn op deze persona’s, of presenteer je inhoud op zo’n manier dat je prospects eenvoudig terugvinden wat relevant is voor hen.

7. Optimaliseer je website voor de zoekmachines

Om het resultaat van je website te verbeteren moet je gevonden worden online. Hoe kan je immers meer leads of verkopen behalen wanneer niemand je website bezoekt?

google searchEnkele SEO tips die je bij een website redesign in acht moet nemen:

  • Breng je meest waardevolle pagina’s in kaart. Zoals gezegd in stap 1, je moet weten welke pagina’s de meeste SEO waarde hebben, de beste ranking, het meeste verkeer en inkomende links. Als deze pagina’s verhuisd worden, stel dan 301 redirects in om deze waarde niet te verliezen. Je kan een spreadsheet opmaken met een overzicht van de oude pagina url’s en de nieuwe zodat je een duidelijk overzicht hebt over je redirects.
  • Doe je keyword onderzoek. Kies voor elke pagina 1 of 2 zoekwoorden waarop de pagina zal focussen. Eens je deze bepaald hebt kan je on-page SEO technieken gebruiken om je pagina relevant te maken voor die zoekwoorden. Denk daarbij aan interne links, optimalisatie van titel tags enzoverder.

8. Stel je Call to actions op

Call to actions zijn de elementen op je website die bezoekers aanzetten tot actie, bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper, het invullen van een contactformulier of aankoop. Je website moet je bezoekers aanzetten tot verdere interactie met je bedrijf.

ctaDenk bij het vernieuwen van je website aan alle opportuniteiten om meer conversies (leads, verkopen, …) te behalen:

  • Ebooks en whitepapers
  • Wedstrijden en promoties
  • Product aankopen
  • Nieuwsbrief inschrijvingen
  • Gratis trial aanvragen
  • Contact-, consultatie- of demonstratie-aanvraag

9. Bepaal je content strategie

content strategyMeer content op je website betekent in de meeste gevallen meer website bezoekers en een snellere groei van je business. Een website met 100 pagina’s scoort veelal beter dan een website met 10 pagina’s, zeker wanneer er een constante instroom is van nieuwe content. Elke pagina is een instappunt voor nieuwe bezoekers en Google verkiest websites met nieuwe content boven statische websites met verouderde content. Enkele ideeën:

  • Begin een blog. Bedrijven die bloggen hebben gemiddeld 55% meer website bezoekers en 88% meer leads dan bedrijven die dat niet doen.
  • Besteed zaken uit waar nodig. Jouw focus ligt bij jouw onderneming, vrijwel alles van content creatie tot onderhoud van je social media profielen kan uitbesteed worden.
  • In stap 6 hadden we het over persona’s en naar welk soort informatie zij op zoek zijn. Zoekt jouw ideale klant naar informatie op youtube? (youtube is de tweede grootste zoekmachine, na Google!) Dan kan het interessant zijn om ook video’s aan te bieden.

10. Vergeet de extra’s niet

renovateHet laatste punt in deze website redesign checklist zijn de extra’s: naast de obligatoire zaken als een homepage, productpagina, contactpagina en ‘over ons’ pagina zijn er nog zaken die je website meerwaarde geven:

  • Een blog is een geweldige manier om consequent nieuwe inhoud te brengen en de conversatie met klanten en prospecten aan te gaan.
  • Landingspagina’s en call to actions zijn onmisbaar voor lead generatie. Bij een redesign kan je voor je speciale aanbiedingen, e-books, whitepaers, … een landingspagina laten ontwerpen die zich puur richt op het genereren van leads.
  • Gebruik RSS zodat bepaalde inhoud van je website automatisch ter beschikking gesteld wordt voor bezoekers en andere websites.
  • Biedt de mogelijkheid om je content te delen. Voeg social media knoppen of links toe op al je pagina’s zodat bezoekers je content makkelijk kunnen delen op hun favoriete netwerken. Google hecht steeds meer waarde aan deze ‘sociale signalen’ (aantal likes/shares etc).
  • Google analytics is onmisbaar om inzicht te hebben in de prestaties van je website. Zorg dat je Google analytics code meteen goed geïntegreerd wordt.
Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.