De 7 pijlers van internet marketing voor kleine bedrijven

26 juni 2014

De manieren waarop bedrijven kunnen communiceren met potentiële en bestaande klanten groeien razendsnel. Iedereen die reeds investeerde in enige vorm van internet marketing voor kleine bedrijven heeft de mogelijkheden om te communiceren met de doelgroep zien toenemen gedurende de laatste 5 jaren. Van dynamische websites, bloggen, video marketing, apps en email marketing campagnes tot social media marketing, de lijst is lijvig en nieuwe mogelijkheden blijven zich aandienen.

Het internet heeft de manier waarop consumenten informatie verwerken en delen met anderen voorgoed veranderd. Dit brengt met zich mee dat de ‘oude’ advertentiemethodes niet meer dezelfde resultaten bieden als voordien. Om een fel bekampte plaats te bemachtigen in de markt moeten kleine bedrijven creatiever zijn en de concurrentie overtreffen door strategieën en technieken te gebruiken die de doelgroep aanspreken en een reactie uitlokken.

Met al die mogelijkheden is het vaak erg verwarrend voor de KMO eigenaar, die gefocust is op wat hij het beste kan; waarde bieden aan zijn klanten, ongeacht de niche waarin hij zich bevindt. Daarom deze blogpost:

De 7 pijlers van internet marketing voor kleine bedrijven

1. Ken je ideale klant

ideale klant

Het klinkt als het intrappen van een open deur, maar je zou ervan versteld staan hoeveel kleine bedrijven niet precies weten wie hun ideale klant is. Als je geen idee hebt wie je ideale klant is, dan zijn je advertenties geen investering, maar een kost.
Tenzij je je doelgroep kent zal je geld uitgeven om mensen aan te trekken die eigenlijk geen interesse hebben in wat je aan te bieden hebt.

Verhoog je slaagkansen door specifiek te zijn over wie je tracht te bereiken.

2. Bied altijd kwalitatieve content aan

Hoewel het enorm tijdsintensief kan zijn om je website of blog meerdere malen per week te updaten, zorgen grote hoeveelheden aan kwalitatieve content ervoor dat je meer autoriteit krijgt. Je klanten zullen ook meer geïnteresseerd blijven, zodat het hebben van goede content je bijna altijd ten goede komt.
Ik zeg inderdaad ‘bijna’, want als je vervolgens geen voordeel haalt uit het extra verkeer dat deze content met zich meebrengt, heb je alsnog je tijd verspild.
Ga het gerust eens na op de bekendste websites: elke keer wanneer je Amazon bezoekt zal je verschillende aanbiedingen, producten en informatie zien. Als een bezoeker jouw website bezoekt en bij een tweede bezoek hetzelfde ziet dan zal hij wellicht geen derde keer terugkeren.

Het is moeilijk om de tijd die je besteedt aan het maken van kwalitatieve content te verantwoorden maar hoe meer je ervan online hebt staan, hoe meer mensen uit je doelgroep deze zullen oppikken, wat dan weer zorgt voor meer leads of aanvragen. Hoe beter je potentiële klanten kan informeren, hoe makkelijker het wordt om hen tot betalende klanten te converteren in de toekomst.

3. Deel je content

internet marketing optiesIn de traditionele marketing zijn er TV, radio en tijdschriften. Online heb je websites, blogs, video sites, artikel sites, micro blogs en social media. Wanneer je hebt geïnvesteerd in het aanmaken van content, dan kan je deze content opdelen in heel wat verschillende formaten en delen op verschillende plaatsen.

Haal het meeste uit je internet marketing door mensen de kans te geven je boodschap te zien op verschillende platformen. Zo bouw je extra autoriteit en naamsbekendheid op. Je concurrenten doen het wellicht wel al, dus je laat heel wat mogelijkheden liggen op dit moment.

4. Gerichte SEO campagnes zijn onschatbaar van waarde

SEO is de manier om je bedrijf te tonen aan mensen die ACTIEF op zoek zijn naar jouw bedrijf of diensten. Hoe hoger je scoort in de zoekmachines, hoe meer mensen jouw website zullen openen en kunnen converteren tot klant. Heel wat bedrijven investeren daarom in SEO om zoveel mogelijk gerichte bezoekers te lokken.

Doe even de test: open www.google.be en doe een zoekopdracht op je voornaamste dienst of product. Komt jouw website bovenin de resultaten, of die van één van je concurrenten? In het laatste geval gaan zij dus aan de haal met heel wat waardevolle potentiële klanten.

5. Connecteer met mensen die reeds eerder vertrouwen toonden

Wanneer een klant al eerder met je gewerkt heeft en zijn zuurverdiende centen aan jou toevertrouwde, kent hij je al en weet hij hoe jij hem kan helpen. Blijf deze klanten waarde bieden en blijf zo in contact. Een van de beste manieren om dit te doen is e-mail marketing.

Tracht zoveel mogelijk e-mail adressen van je klanten te verkrijgen en zet een strategische marketing campagne op waarbij waardevolle content centraal staat. Vertel hen hoe je andere klanten helpt, maak gebruik van multimedia om hen zaken bij te brengen die (on)rechtstreeks verbonden zijn met andere producten of diensten en bied hen promoties aan zodat ze overgaan tot een vervolgaankoop.

Eén van de duurste dingen in zaken is een éénmalige klant, zet e-mail marketing in om dit te voorkomen.

6. Online marketing is meetbaar

Het mooiste aan online marketing is dat vrijwel alles meetbaar is. Van posities in de zoekmachines, het aantal kliks, conversies, downloads en leads tot elke verkoop die gemaakt werd. Tracking maakt het mogelijk om te testen en zo de best converterende advertenties of marketing methodes te herhalen en steeds te verbeteren.

7. Offline marketing is nog steeds waardevol

Bovenop alle reeds vermelde zaken is online marketing vaak ook kostenefficiënter dan offline marketing, waar je vaak hoge bedragen betaalt voor minder gerichte acties die weinig meetbaar zijn.

Toch blijft offline marketing waardevol en kan het de bestaande marketing campagne ondersteunen. Wanneer een pontenïële klant in een magazine een advertentie ziet die zijn interesse wekt dan is de kans groot dat hij naar Google gaat om er meer over te lezen. Idealiter sta jij dan wederom op de eerste pagina, met waardevolle content of enkele sterke testimonials, waardoor de klant meteen het idee krijgt dat jouw bedrijf een oplossing kan bieden voor zijn probleem.

Deze internet marketing tips voor kleine bedrijven bieden geen ‘druk-op-de-knop’ methode om meteen massa’s winstgevende klanten binnen te halen. Zoals altijd zal het tijd, moeite en geduld kosten om de gewenste resultaten te behalen. Enke zij die niet opgeven zullen daar geraken. Luister naar feedback, monitor wat werkt en niet werkt en blijf consistent bewezen technieken toepassen. Online marketing zal dan ongetwijfeld zorgen voor meer gerichte leads en meer verkopen.

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.