Daarom zien jouw volgers de Facebook posts van je bedrijfspagina niet!

12 augustus 2015

Heel wat bedrijven en organisaties die zich richten op particulieren hebben inmiddels een bedrijfspagina op Facebook. ‘Hoe meer likes hoe beter’ is daarbij vaak het moto maar de ontnuchtering volgt al snel; slechts een klein percentage van de mensen die een pagina volgen krijgen ook de nieuwe statusupdates te zien. Hoe bepaalt Facebook wie jouw posts te zien krijgt?

Dagelijks gaan duizenden berichten (van bedrijven, adverteerders, vrienden, …) de strijd aan om getoond te worden in de tijdslijn van de Facebook gebruiker. Gelukkig voor hem krijgt hij niet al die berichten te zien, maar wordt het gros eruit gefilterd door Facebook.

Aangezien de hoeveelheid content die dagelijks aangemaakt en gedeeld wordt nog altijd toeneemt betekent dit voor jou als bedrijf dat het steeds moeilijker wordt om je berichten voor de ogen van je volgers te krijgen. Maar hoe bepaalt Facebook dan welke berichten al dan niet getoond worden?

Facebook ranking factoren

Het doel van Facebook is zoveel mogelijk relevante berichten tonen aan zijn gebruikers. Die relevantie wordt gemeten worden door de acties die gebruikers maken op je berichten, zoals het ‘liken‘ en delen of plaatsen van een reactie. Hoe hoger de interactie met jouw berichten, hoe groter de kans dat jouw berichten in de toekomst aan meer volgers getoond worden.

Bovenstaande ranking factoren brengen echter een nadeel met zich mee. Zo kan het perfect zijn dat een volger jouw bericht erg interessant vindt, ook al laat hij geen like of reactie achter. Sinds kort zijn er daarom nog 2 belangrijke factoren bijgekomen om het engagement van je volgers te meten: de tijd die zij spenderen aan het bekijken van je posts en de acties op je video’s – zoals aanzetten van het geluid, het openen op volledig scherm en vertonen in HD kwaliteit.

Hoe kan ik de interactie op mijn Facebook pagina verhogen?

Elke bedrijfspagina heeft zijn bereik de laatste jaren zien dalen. Adverteren naar je volgers of andere mensen is een optie, maar we delen graag ook tips om het engagement op je pagina te verhogen:

  1. Mensen die je pagina volgen doen dat om in contact te kunnen blijven. Voeg daarom regelmatig wat nieuws toe aan je pagina. Facebook heeft zelfs een ingebouwde functie om nieuwe berichten in te plannen:Facebook-bericht-inplannen
  2. Beelden werken. Je kan uiteraard een korte statusupdate schrijven, maar foto’s en video’s springen meer in het oog, vergeet die dus niet.
  3. Stel vragen. Stel een open vraag waarmee je je volgers aanzet tot reageren of start een poll. deze optie is standaard beschikbaar in Facebook.facebook-poll
  4. Reageer op vragen via je pagina. Mensen gebruiken je pagina ook om met jou in contact te komen, door te reageren of een bericht te sturen naar je pagina. Facebook meet hoe lang het duurt eer je reageert op berichten. Je hebt er dus alle baat bij om deze vlot op te volgen. Gaat het om een klacht? Gebruik deze mogelijkheid dan om te laten zien dat je je hoofd niet in het zand steekt wanneer een klant niet tevreden is.Om een e-mail te ontvangen wanneer iemand je tracht te bereiken, ga je naar Pagina bewerken / Meldingen beheren / E-mailmeldingen en zorg dat het vakje aangevinkt is onder ‘stuur meldingen naar (emailadres) wanneer personen iets plaatsen, reageren of berichten sturen op je pagina’.
  5. Deel exclusieve content met je volgers. Beloon je volgers door het delen van tips, unieke kortingen, foto’s ‘achter de schermen’, gratis recepten, …
  6. Zeg je volgers wat ze moeten doen: ‘Like als je jezelf wel ziet wakker worden in deze gezellige kamer’, ‘deel dit bericht als je vindt dat alle dieren goed behandeld moeten worden’.
  7. Speel in op emotie. Posts die een emotie oproepen worden sneller gedeeld en krijgen meer likes.

Met deze tips kan je vast de interactie op je Facebook pagina verhogen. Heb je zelf tips of vragen? Aarzel niet om contact op te nemen!

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.