Customer match: adverteer gericht in Google!

30 september 2015

Google lanceert customer match, een nieuwe functionaliteit die het mogelijk maakt om gericht te adverteren op e-mail adressen van bestaande relaties. Concreet kan je hen specifieke advertenties tonen op Google zoeken, Youtube en Gmail. Daarnaast kunnen op basis van je huidige klantenbestand vergelijkbare doelgroepen worden opgezet en benaderd.

customer match targeted campaignWie reeds adverteerde op social media platformen als Facebook en Twitter kende de mogelijkheden van customer match wellicht al: op basis van bestaande connecties of email adressen kan je heel gericht gaan adverteren. Google brengt die mogelijkheid nu dus ook naar zijn advertentienetwerk Adwords, waardoor je je bedrijf makkelijker onder de aandacht van (potentiële) klanten houdt.

De nieuwe functionaliteit zal in de loop van de komende weken uitgerold worden en naar alle waarschijnlijkheid zal de customer match ook gebruikt kunnen worden om mensen uit te sluiten voor bepaalde campagnes. Start je bijvoorbeeld een kortingscode actie voor nieuwe klanten, dan kan je bestaande klanten daarvoor uitsluiten.

Een nog krachtigere manier om customer match in te zetten is het aanmaken van zogenaamde ‘similar audiences’ op basis van je e-mail lijst. Daardoor kan je, op basis van de kenmerken van jouw relaties, vergelijkbare personen gaan benaderen.

Customer match: relevanter adverteren

Relevantie is de sleutel tot een succesvolle advertentiecampagne. Het was reeds mogelijk om advertenties te vertonen aan mensen die eerder jouw website bezochten (retargeting) maar de mogelijkheden daarvan waren beperkter dan bij het targetten op e-mail adressen. Retargeting gebeurt namelijk op basis van cookies, die een beperkte levensduur hebben, makkelijk verwijderbaar zijn en weinig nut hebben wanneer je doelgroep meerdere browsers gebruikt. Daarnaast is die vorm van retargeting veel anoniemer. Het opzetten van een customer match op basis van e-mail adressen biedt nog verschillende voordelen:

  • Segmenteer om specifieke boodschappen te brengen: gemiddeld zorgt 20% van de klanten voor 80% van de omzet. Je kan je advertentie campagne op die doelgroep richten door een segment aan te maken. Of, in onze eigen situatie, kunnen we bestaande relaties in de horeca branche laten weten dat we ook ‘witte kassa’ systemen aanbieden. Uiteraard kunnen we die doelgroep ook via mail of andere kanalen bereiken, maar hoe krachtig zou het zijn als zij ook in Google een advertentie van ons zien?
  • E-mail adressen zijn persoonlijk en lang houdbaar: e-mail adressen worden niet regelmatig gewijzigd en het is makkelijk te bepalen welk profiel er bij een bepaald adres hoort.
  • Adverteer enkel op ‘actieve’ relaties: door targeting methodes te combineren en je advertentie bijvoorbeeld te richten op e-mail adressen van mensen die de afgelopen 3 maanden op je website zijn geweest.

Hoe kan je customer match inzetten?

Enkele mogelijkheden om customer match succesvol in te zetten:

  • Breid je e-mail marketing uit. De kans dat je boodschap overkomt is veel groter wanneer je doelgroep niet alleen een e-mail toegestuurd krijgt, maar tegelijkertijd je advertentie op Facebook en/of Google ziet voorbijkomen
  • Bereik alsnog mensen die je mails niet openen
  • Bied je een trial versie aan voor een van je producten? Zet een advertentiecampagne op voor mensen die wel een trial startten maar je product niet aankochten
  • Creëer upsells voor bestaande klanten
  • Retarget verlaten winkelwagens in je webshop

Wat je moet weten

  • Om te starten met customer match kan je deze handleiding volgen
  • De campagne moet minstens 1000 bezoekers bereiken
  • Het ‘lidmaatschap’ van de lijst is beperkt tot 180 dagen
  • Ingekochte adressen zijn niet toegestaan, gebruik enkel klantinformatie uit 1st party context (bijvoorbeeld via je eigen site, app, winkel of klantenbestand)
  • Bekijk hier welk soort advertenties niet toegestaan zijn

 Heb je zelf een tip om customer match succesvol in te zetten? Deel hem in de comments!

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.