Adwords kwaliteitsscore: verhoog uw score en adverteer goedkoper

20 augustus 2013

Elke Adwords adverteerder dient er rekening mee te houden : de kwaliteitsscore. Deze bepaalt namelijk in grote mate mee of een advertentie al dan niet getoond wordt en wat de CPC (kostprijs per klik) bedraagt. De kwaliteitsscore is een factor die weergeeft hoe relevant een advertentie, zoekwoord en bestemmingspagina is voor diegene die een zoekopdracht uitvoert in Google.

Door deze kwaliteitsscore onlosmakelijk te verbinden met de weergave en kostprijs van een advertentie, kan Google de best mogelijke advertenties vertonen op de beste posities, wat de gebruikservaring voor de ‘zoeker’ verbetert. Ook adverteerders zijn gebaat met een goede Adwords campagne want zij betalen minder en worden op de beste posities vertoond.

Uw advertentie positie

Het bedrag dat een adverteerder per klik wil betalen en de kwaliteitsscore van diens advertenties bepalen samen de positie van de advertenties in Google. Bekijk bijvoorbeeld deze zoekopdracht naar ‘racefietsen’:

adwords-quality-score

We zien dat de eerste positie ingenomen wordt door een adverteerder die per klik slechts de helft wenst te spenderen dan de adverteerder die op de tweede positie terechtkomt. De reden hiervoor is dat de maximale CPC vermenigvuldigd wordt met de kwaliteitsscore.
De kwaliteitsscore van adverteerder 2 is zo laag dat hij meer betaalt per klik maar toch slechter geplaatst wordt.

De Adwords kwaliteitsscore bepaalt mee de kostprijs van een advertentie

kwaliteitsscore en cpc verhouding

Elk zoekwoord binnen Google Adwords krijgt een bepaalde score toegekend variërend van 1 tot en met 10. We zien in de afbeelding aan de rechterkant dat zoekwoorden met een score van 6 en minder duurder betaald worden dan nodig. Adverteerders die goede campagnes opzetten en een score van 8 of meer behalen, krijgen korting en adverteren dus goedkoper.

Hoe bepaalt Adwords de kwaliteitsscore?

Google houdt rekening met een aantal factoren voor het berekenen van de kwaliteitsscore van een zoekwoord. Deze factoren zijn:

  • de CTR (click through rate) of klikfrequentie die het zoekwoord en de bijbehorende adverentie in het verleden behaalde
  • de relevantie van het zoekwoord voor de advertentie en bijhorende advertentiegroep
  • de accountgeschiedenis (adverteerders die opnieuw een campagne starten van een oude account die voordien slecht presteerde zal dit merken aan de gemiddelde kwaliteitsscore)
  • de relevantie en kwaliteit van de bestemmingspagina
  • de relevantie van het zoekwoord en de advertentie voor de zoekopdracht

De adwords kwaliteitsscore verhogen

Door de kwaliteitsscore te verhogen is het dus mogelijk om goedkoper te adverteren dan de concurrentie en toch betere posities te verkrijgen. Dit zijn enkele factoren die geoptimaliseerd kunnen worden voor een hogere kwaliteitsscore:

CTR verhogen

  • Door een korte tijd meer te bieden voor een bepaald zoekwoord zal de advertentiepositie voor dit zoekwoord stijgen. Advertenties met een goede positie behalen een betere CTR, wat positief is voor de kwaliteitsscore
  • Laat advertentieteksten opvallen. Gebruik maken van een duidelijke Call To Action als ‘bel nu’ of ‘download nu’ en bijvoorbeeld acties en kortingen communiceren verhoogt de CTR
  • Bij elke advertentie kan een zichtbare URL ingevuld worden. Kopieer de zichtbare url van advertenties die goed presteren naar diegene die minder goed presteren

Bestemmingspagina verbeteren

  • Zorg dat de content op uw bestemmingspagina relevant is. Bekijk bijvoorbeeld hoe wij onze pagina ‘tegels Dilbeek‘ optimaliseerden. Sluit de inhoud van uw bestemmingspagina aan met die van uw advertentie? Wanneer een bezoeker de pagina meteen terug verlaat zal dit een negatieve invloed hebben
  • Zorg dat uw website technisch in orde is en zorg voor een snelle laadtijd

Verhoog de relevantie van uw zoekwoorden

  • Een advertentiegroep bestaat uit verschillende advertenties. Deze advertenties worden vertoond bij zoekopdrachten naar de zoekwoorden die in de advertentiegroep vastgelegd werden. Het is aangeraden om 15 à 45 zoekwoorden toe te voegen. Op die manier is het makkelijker om relevante advertenties en bijbehorende bestemmingspagina’s aan te maken
  • Maak gebruik van [exacte zoektermen] en woord groepen in plaats van enkel brede zoekwoorden. Dit voorkomt dat uw advertentie getoond wordt bij irrelevante zoekopdrachten

Wanneer er eerder een slecht presterende campagne draaide voor een bepaald zoekwoord, dan zal het moeilijker zijn om de kwaliteitsscore alsnog omhoog te krijgen maar algemeen is er 1 gouden regel voor het optimaliseren van uw campagne: optimaliseer uw advertentietekst zodat de CTR toeneemt.

Bekijk ook deze video van Hal Varian, Chief Economist bij Google:

 

Wenst u hulp bij het opzetten van uw Adwords campagne? Aarzel niet ons te contacteren!

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.