8 tips voor meer leads via je website

11 maart 2015

Het succes van je website is niet enkel te meten aan het aantal bezoekers. Hoewel het een goede indicator is om na te gaan of je online strategie werkt, is er een veel belangrijkere factor: de conversieratio. Hoeveel website bezoekers nemen contact met je op of vertonen op een andere manier interesse in je aanbod? In deze blogpost geef ik 8 tips voor meer leads via je website.

Investeer in kwaliteitscontent

Mensen zijn continu op zoek naar informatie op het internet. De voornaamste plaats waar ze dat vandaag doen is via zoekmachines als Google. Die beloont op zijn beurt websites die het meest kwalitatieve resultaat bieden op een zoekopdracht, door deze bovenin de resultaten te tonen.
Elke potentiële klant die na een zoekopdracht op de website van een van je concurrenten terecht komt ben je zo goed als zeker kwijt. Het is daarom van belang dat je zelf, via je website, de informatie biedt waarnaar je potentiële klanten zoeken. Zorg voor kwalitatieve informatie, rekening houdend met de voornaamste SEO factoren zodat Google je content makkelijk kan indexeren.

Content is er in verschillende vormen; geschreven artikels, podcasts, afbeeldingen, video’s, whitepapers, infographics …

Publiceer frequent en doe aan cross-promotie

Terugkerende bezoeken kan je stimuleren door op regelmatige basis nieuwe content te plaatsen. Plan een vaste dag per week of per maand in om hieraan te werken en gebruik andere social media platformen als Twitter, Facebook of Pinterest om meer aandacht te vestigen op je nieuwe artikels. Ga gerust nog verder en plaats nuttige links in je e-mail handtekening, nieuwsbrieven en andere communicatiedragers.

Sta open voor interactie

Door je social media en blog goed te beheren kan je verder bouwen aan de relatie met je bezoeker. Monitor vragen, reacties en opmerkingen zodat je snel kan anticiperen. De persoon die zijn vraag beantwoord ziet zal je dankbaar zijn, maar ook andere bezoekers zullen zien dat je actief werkt aan een relatie met hen. Maak het ook makkelijk voor bezoekers om je content te delen of hun waardering uit te drukken via social sharing knoppen.

Gebruik duidelijke call to actions

Neem je bezoeker bij de hand: welke actie wil jij dat hij/zij onderneemt? Bied hem de mogelijkheid om meer informatie te lezen of te downloaden, contact op te nemen, een reactie achter te laten, een video te bekijken, … Doe dit door duidelijke ‘call to actions’ te plaatsen, de beste manier om iets gedaan te krijgen is door het gewoon te vragen.

Creëer goodwill met waardevolle gratis downloads

Je hoeft niet alle informatie zomaar vrij beschikbaar te stellen op je website. Je kan waardevolle informatie in een gratis e-book of PDF gieten en je bezoekers zo motiveren om zich in te schrijven voor je e-mailings, waarin je hen nog meer nuttige informatie toestuurt in een serie geautomatiseerde e-mails. Je verkoopkansen stijgen enorm wanneer je een band hebt opgebouwd met je potentiële klanten.

Niemand zou om de richting moeten vragen

Zorg dat je bezoekers niet gefrustreerd raken wanneer ze je website bezoeken. Een goede website heeft snelle laadtijden, een intuïtieve navigatie en de voornaamste informatie staat prominent in beeld.

Denk verder dan de desktop

Mensen surfen lang niet meer enkel vanaf desktop computers. Het belang van mobiele apparaten is inmiddels zo groot dat zelfs Google hiermee rekening houdt als ranking factor. Concreet wil dat zeggen dat jouw website wellicht niet langer vertoond wordt wanneer deze niet geschikt is voor mobiele apparaten.

Geef voldoende contactmogelijkheden

lead generatie website

Zorg dat je bezoekers snel en makkelijk de juiste persoon binnen jouw organisaties kunnen contacteren. Het contactformulier op de contactpagina komt vaak in 1 centrale mailbox terecht maar het is evengoed mogelijk om onderin elke pagina gerichte contactmogelijkheden te plaatsen. Door middel van een contactformulier dat naar de juiste medewerker verzonden wordt, of door de contactgegevens van die medewerker beschikbaar te stellen. Er zijn ook verschillende tools die je bezoeker de kans geven om meteen een chatsessie te starten met een medewerker, of een afspraak in te plannen, zoals vCita.

Heb je een vraag over het verkrijgen van leads via je website? Contacteer ons vandaag nog!

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.