21 SEO tips anno 2014

31 december 2013

Er zijn heel wat on page SEO technieken die we kunnen gebruiken om onze websites beter te laten scoren in de zoekmachines. Een groot deel daarvan worden echter vaak over het hoofd gezien. Hier is alvast een checklist van enkele belangrijke SEO technieken voor 2014.

seo traffic 2014

We starten met enkele SEO tips die reeds jaar en dag meegaan en ook vandaag nog onontbeerlijk zijn voor een goede positie in de zoekresultaten.

Meta title tag

De meest effectieve manier om de titel tag te gebruiken is deze niet langer te maken dan 70 tekens. Verwerk je long tail keyword (een relevante zoekopdracht bestaande uit meerdere keywords) in je titel.

Meta description tag

Gebruik deze tag op een doordachte manier! Gebruik je meest competitieve keywords in de tekst en onthoud dat dit de tekst is die ‘zoekers’ te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. gebruik dus een wervende tekst van max 160 tekens.

Meta keywords tag

Google heeft reeds geruime tijd laten weten dat deze tag niet meer meespeelt in het bepalen van de rankings, aangezien er te vaak misbruik werd gemaakt van deze tag (bijvoorbeeld door een hoop niet relevante maar populaire zoekwoorden toe te voegen als keyword). We zouden soms echter vergeten dat er naast Google nog zoekmachines zijn, die wellicht wel nog waarde hechten aan de keyword tag. Voeg je 5 meest competitieve zoekwoorden daarom toe aan de tag.

Heading tags

Gebruik titels en subtitels in je teksten en geef deze de gepaste tag. De voornaamste tags zijn H1, voor de hoofdtitel en H2, voor de subtitels. Daaronder kan je ook nog H3, H4 enzoverder gebruiken om je tekst verder onder te verdelen. Gebruik je keywords in de titels zodat je de relevantie voor die keywords benadrukt aan de zoekmachines.

Afbeeldingen

Voeg aan elke afbeelding een ALT en Title tag toe. Gebruik je zoekwoorden slim in deze tags. Ook de naam van de afbeelding kan geoptimaliseerd worden.

SEO vriendelijke URL

Vraag uw website ontwikkelaar om uw website url leesbaar en kort te maken. Vermijd daarbij zoveel mogelijk overbodige tekens?

Content is king

Waar het vroeger nog vrij eenvoudig was om websites met weinig goede content te laten scoren in Google, is de uitdaging vandaag de dag veel groter. Er wordt vaak een getal geplakt op het ideale aantal woorden maar een langere tekst zal het zeker niet altijd beter doen dan een korte tekst.
Belangrijker is de signalen die website bezoekers geven wanneer zij de tekst lezen: blijven zij lang op de pagina, klikken zij door naar een ander artikel, delen zij het artikel op social media?

 

nieuwe SEO tipsIndien je reeds bezig bent met SEO hield je vast al rekening met bovenstaande zaken. Hieronder gaan we in op enkele minder evidente technieken.

Navigatie

Houd rekening met de navigatie binnen je website. Pagina’s die enkel te bereiken zijn na 4 kliks zijn voor Google minder interessant dan pagina’s waarnaar gelinkt wordt vanuit de homepage. Hoewel Google steeds slimmer wordt en ook tekst en links in flash bestanden kan indexeren, raden we aan om vooral tekstlinks te gebruiken voor de navigatie.

Javascript en CSS

Vraag je web ontwikkelaar om de Javascript en CSS code van je website zoveel mogelijk gescheiden te houden van je pagina inhoud, tenzij dit om een of andere reden aangeraden is. Het zorgt er namelijk voor dat je pagina’s sneller laden en dat je inhoud makkelijker geïndexeerd kan worden.

Schemas

Schema tags zijn HTML tags die rond bepaalde content geplaatst kunnen worden zodat de juiste context meegegeven kan worden aan de zoekmachines. Een vorm van gegevensmarkering dus. Zoekmachines geven aan dat het de score in de zoekresultaten niet beïnvloedt, wel heplt het zoekmachines informatie op webpagina’s beter te interpreteren en betere resultaten weer te geven. Het werkt hetzelfde als richt snippets.

Bekijk hier veelgestelde vragen over schema.org.

Intern linken

Bij linkbuilding denken we vaak aan het verkrijgen van links vanuit andere websites. Toch is het ook belangrijk om pagina’s binnen je eigen website naar mekaar te laten verwijzen. Het helpt om bezoekers te engageren meer pagina’s te bezoeken, wat je ‘bounce rate’ naar beneden haalt en dus je SEO score verhoogt. Bovendien kan je door het kiezen van de juiste ankertekst de relevantie van bepaalde pagina’s aantonen.

Extern linken

Wanneer een pagina op een externe website waardevol is als aanvulling op jouw pagina mag je daar zeker naar linken. Bezoekers zullen de extra informatie waarderen en ook zoekmachines merken het op dat wanneer je naar gerespecteerde, kwalitatieve sites linkt.

GEO tagging

Door het gebruik van GEO tagging laat je zoekmachines en bezoekers de locatie van je onderneming weten.

Authorship markup

Authorship markup biedt je de mogelijkheid om een eigenaar te koppelen aan bepaalde content die je plaatst op je website. Dit kan in de zoekresultaten weergegeven worden in de vorm van een foto met link naar het Google + profiel van de eigenaar.

Wees sociaal

Voeg social media knoppen toe zodat je lezers de kans hebben om jouw content makkelijk te delen. Deze ‘sociale signalen’ worden steeds belangrijker in het bepalen van de zoekresultaten.

XML sitemap

Vraag je web ontwikkelaar om een XML sitemap te voorzien en voeg deze toe aan je Google en Bing webmaster tools account. Het zorgt ervoor dat je website sneller geïndexeerd raakt.

Robots.txt

In het robots.txt bestand kan u aangeven welke bestanden en bestandsmappen de zoekmachines niet moeten doorzoeken.

Analytics

Voeg analytics toe aan al uw websites. Op die manier kan u uw website en het gebruik ervan optimaal analyseren.

Webmaster tools

Registreer ook voor de Google webmaster tools. Nadat je als eigenaar van je website geverifieerd bent heb je toegang tot belangrijke on page informatie.

Gebroken links

Na verloop van tijd kan het zijn dat bepaalde links naar externe pagina’s niet meer werken. Een gratis tool als Xenu kan je helpen om deze op te sporen.

Hosting

Een goede hosting voor je website is onontbeerlijk. Je wil een server die altijd performant is, 24/7, met een uptime van minstens 99,9%. Een website die te vaak uit de lucht is zal daarvan de gevolgen ondervinden in de zoekresultaten.

Heb je zelf nog SEO tips voor 2014? Laat dan zeker een reactie achter!

 

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.