10 SEO copywriting tips: schrijf teksten die Google waardeert

16 februari 2014

SEO ranking factorsSEO copywriting is het optimaliseren van content voor de zoekmachines. Wanneer je de belangrijkste aandachtspunten kent is het niet moeilijk om te doen en het is een geweldige manier om gratis bezoekers te krijgen. Bovendien hou je tegelijkertijd je vaste bezoekers tevreden. SEO richt zich op de gehele website, SEO copywriting gaat puur om de content van je website en hoe je die kan optimaliseren om hoger te scoren in Google.

Google wordt steeds beter in het bepalen van de waarde van jouw website en die van je concurrenten. De veel besproken penguin updates bijvoorbeeld hebben heel wat websites van lage kwaliteit bestraft. Wil jij het beter doen? Zorg dan voor een goede content strategie.

1. De lengte doet er wel toe

Een vaak gehoorde vraag is ‘hoe lang moeten de teksten op mijn blog of pagina’s precies zijn en heeft dit een effect op mijn rankings?’
Hoewel Google aangeeft het aantal woorden op een pagina niet te ‘tellen’ zijn er toch indicatoren die erop wijzen of je teksten voldoende inhoud en diepgang hebben. Zo zullen teksten die een bepaald topic voldoende in detail bespreken een bezoeker meer aanspreken, wat resulteert in meetbare resultaten:

  • Langere bezoekduur van de pagina
  • Meer comments onder de post
  • De inhoud wordt vaker gedeeld

Serpiq deed bovendien reeds onderzoek naar de impact van de hoeveelheid content op de ranking van websites. Daaruit blijkt duidelijk dat de websites in de top posities in veel gevallen die websites waren met meer content op de pagina.

2. Spreek de taal van je bezoeker

Volgens Matt Cutts, hoofd van Google’s kwaliteitsteam, is het gebruik van de juiste keywords een van de belangrijkste zaken waar je rekening mee dient te houden. Welke zoektermen gebruiken jouw klanten wanneer ze naar informatie zoeken over jouw producten of diensten?

In 1 adem vertellen we er wel bij dat het geen goed idee is om je pagina vol te proppen met je belangrijkste keywords. Deze vorm van over-optimalisatie wordt sinds de penguin updates afgestraft. Schrijf je teksten voor je bezoeker, niet voor de zoekmachines, maar gebruik wel de juiste keywords op de juiste plaats. Wat moet je nu precies doen?

  • Ga na waar jouw doelgroep naar op zoek is en welke termen ze gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld de Google zoekwoordplanner om de populariteit van deze zoekwoorden in te schatten
  • Voeg dit zoekwoord zelf in als zoekopdracht en bekijk de resultaten en gerelateerde topics
  • Ook de andere voornaamste zoekmachines, Bing end Yahoo kunnen hierbij helpen, met respectievelijk de Bing keyword tool en Yahoo Search assist

3. Gebruik long tail zoekwoorden

Long tail kunnen we best uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel je een cd winkel voor. Deze heeft een beperkte oppervlakte met bijgevolg een beperkte schapruimte. Automatisch betekent dit dat de eigenaar een selectie dient te maken van de titels die hij zal aanbieden in zijn winkel. Omdat hij uiteraard de meeste omzet wil genereren richt hij zich voornamelijk op de hit-cd’s, die op dat moment het populairst zijn. Aangezien de meeste winkeliers op deze manier denken is het aanbod voor de consument vrij klein geworden.

Op het internet ligt dit echter anders. Het internet is namelijk vrijwel ‘onbeperkt’ en mensen kunnen effectief naar alles op zoek. Heel wat website eigenaren richten zich op de populairste zoektermen zoals ‘afslanken’ waardoor de concurrentie voor de eerste 10 plaatsen in Google zeer groot is. Langere zoektermen als ‘afslanktips voor mannen’ of ‘afslanken met fitness’ hebben minder concurrentie en zijn dus makkelijker om op te scoren. Bovendien zijn er zeer veel van zulke ‘long tail keywords’ waarover je kan schrijven.

4. Optimaliseer je titels

Optimaliseer je titels met de bovengenoemde long tail keywords. ’10 afslanktips voor mannen’ of ‘Het geheim van afslanken met fitness’ zijn 2 goede titels in deze situatie.

Zorg er ook voor dat de titels interessant zijn en je bezoeker aansporen om meer te lezen. Wanneer je gebruik maakt van een CMS als WordPress of Joomla, dan kan je deze zaken makkelijk vanuit het beheergedeelte instellen.

5. Gebruik een goede omschrijving

De meta omschrijving van je pagina is hetgeen men onder de pagina titel ziet wanneer jouw pagina in de zoekresultaten getoond wordt. Zorg er daarom voor dat deze omschrijving interessant is en jouw pagina ‘verkoopt’, zodat meer mensen geneigd zijn om door te klikken. In technische termen hebben we het over CTR: de Click Through Rate.

Enkel het toevoegen van een goede omschrijving heeft vaak al invloed op de google posities. Waar moet je op letten wanneer je een meta omschrijving toevoegt?

  • Zorg dat elke pagina een unieke omschrijving heeft
  • Je omschrijving is tussen de 150 en 160 karakters lang
  • De meta omschrijving bevat keywords indien mogelijk maar zijn vooral ook interessant en wervend

6. Maak gebruik van Google Authorship

GOOGLE AUTHORSHIP WORDT INMIDDELS NIET MEER ONDERSTEUND.

Google authorship is een feature die samenhangt met Google +. Wanneer je over een Google + profiel beschikt en enkele configuraties volgt om een ‘Google verified author’ te worden, kan je jezelf profileren als eigenaar van de content op jouw website of andermans website.

authorship

In sommige gevallen zal Google ervoor kiezen om je profielfoto weer te geven in de zoekresultaten, wanneer jouw pagina getoond wordt. Wat zijn de voordelen van Google authorship?

  • Het wekt vertrouwen en is een kwaliteitsfactor
  • Studies hebben reeds uitgewezen dat deze zoekresultaten een hogere Click Through Rate hebben
  • Zoekers kunnen makkelijk een connectie met jou maken
  • Wanneer je meer volgers krijgt kan je als expert aanzien worden binnen een bepaalde niche

7. Promoot je werk

like or dislikeDit valt eigenlijk al buiten SEO copywriting maar het is toch iets dat vaak over het hoofd gezien wordt. Verwacht niet dat je content vanzelf gaat gedeeld worden of dat mensen automatisch gaan reageren. Je moet je content promoten. Hoe kan je dat doen?

  • Deel een link naar je content met je sociale netwerken (facebook, google+, twitter, …)
  • Stuur een e-mail naar je email lijst
  • Zorg voor een RSS feed zodat wie dat wil, automatisch updates kan ontvangen

8. Zorg voor nieuwe content

De concurrentie op het internet is zeer groot en de zoekmachines trachten steeds de meest relevante resultaten naar voor te brengen voor hun gebruikers. Tijd is een van de factoren die de relevantie van je content bepalen, wat wil zeggen dat je content dus steeds up to date moet zijn.

Je mag ervan uit gaan dat wanneer zoekmachines de keuze hebben tussen 2 kwalitatieve posts over eenzelfde topic, waarvan de ene vorige week geschreven is en de andere 1 jaar geleden, de recente post hoger zal scoren. Dit is vrij eenvoudig te verklaren, aangezien Google steeds de meest relevante en up to date content wil tonen.

9. Opmaak

De technische opmaak van je website is zowiezo een belangrijk SEO punt. Wanneer je pagina’s veel slordige, overbodige code bevatten, zal title tag dit nadelig zijn voor je SEO score.
Ook de opmaak van je teksten is een belangrijk aandachtspunt. Een opgemaakte tekst verbetert de gebruikerservaring voor je bezoekers én de zoekmachines. In plaats van 1 lange tekst neer te ploffen kan je gebruik maken van deze SEO copywriting tips:

  • Gebruik titels en subtitels (H1, H2, H3, …)
  • Deel je tekst op in kortere paragrafen
  • Gebruik een makkelijk leesbaar lettertype
  • Zet belangrijke woorden vet- of schuingedrukt
  • Gebruik bullet points om belangrijke punten op te sommen

10. Zorg voor kwaliteit

Al bovenstaande tips hebben invloed op de kwaliteit van je content. Toch is goede content in eerste instantie afhankelijk van jouw kennis en hoe je die overbrengt naar je bezoeker. Goede content is gebaseerd op de ervaring van de auteur of echte feiten en cijfers, goede content onderscheidt zich van de concurrentie en wordt om die reden graag gedeeld.

Al deze SEO copywriting tips zijn eenvoudig te implementeren en hebben ongetwijfeld een positieve invloed op je SEO score. Hoewel je vast al heel wat van deze tips kende, doe je er goed aan je pagina’s nogmaals de beoordelen aan de hand van deze tips. Je vindt vast nog heel wat verbeterpunten.

Wil je samen met ons bekijken hoe jouw content verbeterd kan worden? Neem vrijblijvend contact op!

Jij hebt doelen, wij hebben de technologie om ze te helpen bereiken.

Wacht je op een goed moment om je vraag te stellen? Nu is het perfecte moment. Neem nu vrijblijvend contact met ons op.